Over René

Ik ben een creatieve people manager die met succes organisaties op- en uitbouwt vanuit het ‘samen sterk’-principe, waarbij de focus ligt op accountability.

Het verbinden van mensen in de organisatie en hen intrinsiek committeren aan de organisatiedoelstellingen vormt de rode draad in mijn carrière. Ik haal er veel voldoening uit om mijn collega’s te enthousiasmeren, motiveren en coachen door ze te laten focussen op hun eigen kracht. Daarbij ligt mijn kracht tevens in het vroegtijdig signaleren van de klantbehoefte en het voeren van rendabele business cases om groei te realiseren.

Mijn grootste prestaties zijn het starten en uitbouwen van Nederlandse vestigingen van buitenlandse financiële instellingen, zoals Roland, ELQ Hypotheken en Fundum. En op eigen initiatief ontwikkelen en succesvol implementeren van verschillende verzekeringsproposities voor verschillende maatschappijen.

Team motivatie: “Zet medewerkers in hun kracht, neem de tijd, geef aandacht en ze zijn succesvol.”

Van idee naar winst: “Signaleren van trends en klantbehoeften om deze te vertalen naar rendabele business cases.”

Vaardigheden

Team management Team building Marketing automation Agile werken Organisatieontwikkeling Fact based marketing Coachend leiden Inspireren

Talen

Nederlands (Moedertaal of tweetalig)
Engels (Volledige professionele vaardigheid)
Duits (Professionele werkvaardigheid)
Frans (Beperkte werkvaardigheid)

Projecten en ervaring

Hogeschool van Amsterdam

Gastdocent bedrijfskunde

Ik gaf gastcollege’s aan de Hogeschool van Amsterdam in het kader van VNO-NCW miniondernemingen.

Athlon Car Lease International

Interim Organisatie ontwikkelaar

Het ontwikkelen van een visie voor het management team over best suitable way forward voor Athlon International met CRM/Marketing automation. Rekeninghoudend met verschillende culturen in Europa en medewerker acceptatie.

Marketingadviesbureau TDM

Oprichter & eigenaar

TDM was gespecialiseerd in financiële dienstverlening. Als directeur eigenaar was ik verantwoordelijk voor de opstart en groei van het bureau tot 15 fte’s en 15 freelancers met klanten als Autoriteit Financiële Markten (AFM), International Card Services, Allianz, BNP Paribas, ING, ASR, NN en Binck. Belangrijkste resultaten: TDM werd gezien als een autoriteit in de bank- en verzekeringsmarkt.

Bijzondere projecten bij TDM:

Management consultant/projectleider bij Roland Rechtsbijstand
Roland Rechtsschutz Duitsland (3de grootste rechtsbijstandverzekeraar in Duitsland) heeft mij gevraagd een Nederlandse dochter op te zetten.
• Verantwoordelijk voor de start-up van de Nederlandse dochteronderneming van ROLAND Rechtsschutz uitgaande van een door mij ontwikkelde innovatieve propositie voor een product dat in Nederland niet op de markt was. Uitwerking van bedrijfsplan tot introductie in de Nederlandse markt.
• Belangrijkste resultaten zijn een succesvolle start in Nederland met de unieke marktpropositie. Verwerven van Meeùs (de marktleider) als distributiepartner met een eerste jaars premieomzet van € 900.000,-.

Marketing consultant bij ELQ Hypotheken
ELQ Hypotheken is de hypotheekdochter van Lehman Brothers en is gespecialiseerd in risk-based pricing.
• Verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van proposities voor de doelgroep ZZP, mensen met een BKR-registratie en voor alle marketing- en communicatiematerialen.
• Belangrijkste resultaten zijn succesvolle start in Nederland met een unieke marktpropositie. In het topjaar 2006 verstrekte ELQ 2.100 hypotheken met een volume van € 450 miljoen en een marktaandeel van 80% in de 2 doelgroepen.

Meewerkend consultant/projectleider bij Fundum
Fundum is de Nederlandse dochter van Unum Provident, de grootste arbeidsongeschikheidsverzekeraar in de VS.
• Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van de commerciële strategie van de opstart van de Nederlandse dochter, van bedrijfsplan tot introductie in de Nederlandse markt. De strategie was gebaseerd op een unieke innovatieve productrange die is ontwikkeld naar aanleiding van mijn boek: Critical illness verzekeringen.
• Belangrijkste resultaten zijn succesvolle start in Nederland met een unieke productrange. Ik ben tot en met de verkoop van Fundum aan ASR de marketingstrateeg gebleven. Fundum had jaarlijks een premie-inkomen van ruim € 10 miljoen en telde 30 medewerkers.

BOBA Autisme Groep

Project manager Startup

Voor Boba heb ik voor de opleidingsdochter het bedrijfsplan & marketingcommunicatiestrategie (growth hacking) ontwikkeld en geimplementeerd. De opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die met autisme te maken heeft (opvoeders, scholen, werk, enz.). De organisatie is ingericht, het team staat en de eerste 600 opleidingen zijn verkocht. BOBA Autisme Groep biedt zorg aan mensen met autisme. Naast de Opleidingen biedt Boba GGZ, Levensloopbegeleiding & passend onderwijs. Bij BOBA zijn 320 professionals werkzaam.

SAMENWERKING GLASVERZEKERING

Bestuurslid

Als bestuurslid ben ik medeverantwoordelijk voor de aandeelhoudersbelangen. Voor deze functie ben ik positief getoetst door De Nederlandse Bank (DNB).

ABN AMRO

Verandermanager

Bij ABN AMRO was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de marketingcultuur binnen het Grid Hypotheken. Binnen de teams mid office en back office was data gestuurd klantdenken nog niet ingevuld. Ik heb de verandering opgestart door gebruik te maken van recente MarTech & design thinking, heb er succesvol invulling aan gegeven en heb mijn opvolger in vaste dienst ingewerkt.

Nierstichting

Projectleider

Bij de Nierstichting heb ik een succesvol online wervingsprogramma voor donateurs en collectanten geïmplementeerd, waarbij de wervingskosten gehalveerd werden. Tot mijn verantwoordelijkheden behoorden:
- 2018: De verdere ontwikkeling van de factbased marketingstrategie en het selecteren van de juiste zakenpartners op het gebied van marketing automation.
- 2018: Het ontwikkelen en implementeren van een marketing automationstrategie voor de korte en lange termijn vanuit een multimedia perspectief, waarbij mobile first en social media een belangrijk startpunt waren.

Athlon Car Lease International

Interim Organisatie ontwikkelaar

De ontwikkeling en implementatie van het bedrijfsplan voor de Strategic Business Intelligence afdeling van Athlon Car Lease International voor de Europese vestigingen (9 landen). Met name het combineren van interne en externe data heeft erbij gedragen dat de effectiviteit gestegen en kosten met 30% gedaald zijn.

Nierstichting

Projectleider

De ontwikkeling van de optimalisatiestrategie voor het gebruik van de (online en offline) marketingmiddelen voor de Nierstichting. Deze hebben we getest en succesvol ingezet om de ROI te verhogen.

ABN AMRO

Interim marketing manager

Bij ABN AMRO Markt & Segmentontwikkeling (MSO) was ik verantwoordelijk voor de (agile) ontwikkeling en het testen van een (nieuwe) strategie die aansluit bij de behoefte van de klant (behavioural marketing) en door het team gedragen wordt. De strategie is event-driven geworden waarbij het concept ‘wonen’ de leidraad vormde. Daarnaast heb ik een door ABN AMRO gesponsorde start-up m.b.t. personal finance voor de jeugd mee helpen opstarten als coach en door het opstellen van een gedegen bedrijfsplan.

Cito

Interim manager marketing & communicatie & klantenservice

Verantwoordelijk voor het veranderingstraject om de organisatie te laten profiteren van nieuwe marktkansen. Ik gaf leiding aan de afdeling Marketing & Communicatie (meer dan 30 fte). Maakte deel uit van het MT.

De belangrijkste resultaten die ik heb geboekt zijn:
- Succesvolle implementatie van een nieuw CRM en website (webwinkel)
- Succesvolle ontwikkeling en implementatie van een accountability (marketing) strategie, gedragen door de organisatie
- Het creëren van een enthousiast en resultaatgericht marketingteam
- Verhoging omzet en ROI van meer dan 50% in drie marktsegmenten

Nierstichting

Marketing manager

De inzet van alle Dialoog Marketing kanalen (offline, online, CRM) voor de doelgroepcampagnes. Het bewaken van de kosten en opbrengsten. Opzetten van resultaatgerichte partnerships. Het opzetten en implementeren van een klantprofileringssysteem voor gerichte koude en warme werving van donateurs.

Coöperatieve Koninklijke Boekverkopersbond U.A.

Interim bedrijfsleider

Tot mijn belangrijkste taak behoorde het omturnen van sterk verlieslatende, budgetgestuurde organisatie naar een commercieel bedrijf. Ik gaf daarbij direct leiding aan 6 fte’s. In augustus 2014 werd een marktaandeel van ruim 10% bereikt en boekte het bedrijf positieve resultaten. Een van de succesfactoren was het opzetten van een CRM voor effectieve klantbebandering.